ARCTIC MIRROR

För Norrbottens bästa med en dåres envishet

För Norrbottens bästa med en dåres envishet

Norrbotten kan bli bättre på att använda kultur och kreativitet som strategiska medel för utveckling, synlighet och attraktionskraft.

Med en dåres envishet har jag försökt hamra in budskapet hos diverse ledare och beslutsfattare genom åren. Emellanåt har budskapet gått fram. Kulturutövarna och de kreativa bolagen* har förstås insett möjligheten för länge sedan men har inte haft medel, resurser och mandat att basunera ut budskapet och bevisa sig.

Nu känns det dock som att det börjar bli läge för en rejäl matchmaking. Jag tror att det har att göra med det paradigmskifte som pågår.

Med ökad digitalisering och mobiliteten går ingen säker, alla branscher berörs. Nya beteenden och önskemål ska omvandlas till nya affärer. Samtidigt som man värnar om sin befintliga affär behövs nytänk och branschöverskridande samarbeten. Och när ingen vet bäst går det plötsligt lättare att jobba ihop.

Jag har snurrat runt mycket nere på kontinenten. Där har jag sett hur städer, regioner och länder använt kultur och kreativitet för att lyfta sin plats i världen. De har tagit EU på allvar när kommissionen har pekat ut den kulturella och kreativa näringen (KKN) som viktig för ett hållbart Europa.

Och Norrbotten, vill jag påstå, har extremt bra förutsättningar att göra samma sak.

Häromdagen hade jag äran att utsätta 100 människor inom film, litteratur, bild, musik, grafisk form, kommunikation, besöksnäringen och regional utveckling för en workshop. Där fick de ge sin syn på hur den kulturella och kreativa näringen kan utveckla Norrbotten. Resultatet blev skarpa förslag producerade av bolag, tjänstemän och beslutsfattare.

I kommande artiklar ska vi på ArcticNow.se lyfta fram förslagen och bolagen. Vi ska visa på hur vår region kan utvecklas med hjälp av den kreativa och kulturella näringen och i branschöverskridande samarbeten.

* Den kulturella och kreativa näringen i Norrbotten består av bolag som arbetar inom: arkitektur, bildkonst, byråer, design, foto, film/tv, litteratur, musik/ljud, press, scen, spel/gamification samt turism/besöksnäring.

Dela artikeln
Av

Projektledare för Arctic Mirror. Driver eget företag inom den kreativa och kulturella näringen med regional utveckling som fokus.

Mata in dina sökord och tryck enter.