ARCTIC MIRROR

Ouroboros visar vägen som nytt företag

Ouroboros visar vägen som nytt företag

När ”kontorsråttan” och ”cykelnörden”, som de kallar sig, ville starta företag så började man från noll utan större kapital eller särskilt många kontakter. Susanne Törnlind och Eric Schlemme utnyttjade de möjligheter som fanns: Nyföretagarcentrum Nord och Visit Luleå.

– Vi fick en bra start, vi fick inspiration och praktisk kunskap och fick träffa andra företag, säger Susanne Törnlind.

Det började med att de ville arbeta med turism, och helst i fjällen. Men det var inte praktiskt genomförbart. Hon arbetade då på SSAB:s personalavdelning och Eric i cykelverkstaden på XXL på Storheden.

– Då tänkte vi: gräv där du står. Vi ställde oss frågan: Vad tycker vi om och vad kan vi? säger Susanne.

Eric ville jobba med cyklar och Susanne med yoga. Utifrån de intressena formulerade de en affärsidé på en verksamhet med fyra delar: cykelbutik med verkstad, guidade turer på cykel i Luleå, cykeluthyrning och en yogastudio. De olika verksamheterna hade olika högsäsonger.

– Vi fick tips om Nyföretagarcentrum och bokade tid där. När vi träffade Camilla Sehlin var det första gången vi visade affärsidén för någon utomstående. Det var ett viktigt steg. Hon trodde på idén och gav oss rådet att ta kontakt med Visit Luleå, säger Susanne.

Ett möte med Karin Åberg på Visit Luleå ledde till att de slussades vidare in i besöksnäringens affärsutvecklingsprogram Arctic Spirit in Swedish Lapland (ASSL), som omfattar marknad, produktutveckling, kalkylering, paketering, internationella affärsplaner och digital kommunikation.

Visit Luleå identifierade här ett företag som med sin cykeluthyrning skulle tillföra något nytt i Luleå. Kontakten med Visit Luleå har lett till träffar med turoperatörer och hotell där samarbete kring konferensgäster diskuterats.

Nästa fråga var finansiering för att komma igång. Grundarna träffade Almi och Swedbank. Almi och Swedbank bidrog med hälften var till startkapitalet, i form av lån och checkkredit.

I våras öppnade Ouroboros på Kungsgatan i Luleå. En cykelbutik med verkstad och uthyrning, och en yogastudio.

Susanne Törnlind sammanfattar vad som varit viktigast under det senaste årets resa:

– Det första mötet, att träffa rätt människa i rätt tid. Det leder vidare. Hade vi inte kommit in i Visit Luleås aktiviteter hade det varit tufft, säger Susanne Törnlind.

Så här förklarar hon företagsnamnet:

– Ouroboros är ett mytologiskt väsen inom många kulturer och, enligt vår tolkning, symboliserar helhet, förnyelse och konstant rörelse. Slutet följer början och början följer slutet. Symbolen är en orm som äter sin egensvans, vår Ouroboros är cykelhjulet och lotusblomman.

Länk till artikel i ArcticNow om Nyföretagarcentrum Nord: Nyföretagarcentrum Nord första steget för många företagare.

Ouroboros hemsida: http://www.ouroboroslulea.com/
Nyföretagarcentrum Nord: http://www.nyforetagarcentrum.se/nord/
Visit Luleå Näringsliv: http://www.lulea.nu/visit-luleaa/

 

Dela artikeln
Mata in dina sökord och tryck enter.