ARCTIC MIRROR

Fortlax börjar ta höjd i molnet

Fortlax börjar ta höjd i molnet

Med BMW som ny storkund, siktar Piteåföretaget Fortlax ännu högre med sina två datacenter utanför Piteå.

Det började 2004 när Anders Berglund och Mats Hjort, som drev Korvgubben tillsammans, köpte försvarets nedlagda bunker i Hortlax. En lämplig plats för säker placering och drift av dataservrar.

Med kunder som Lindbäcks Bygg, Älvsbyhus, Svenska Kyrkan och Svevind, har man fyllt det första servercentret. För ett år sedan invigdes Fortlax 2 i Öjebyn, i lokaler som tidigare använts av Panaxia för att hantera kontanter. Även det en byggnad redan anpassad för stor säkerhet.

– F2 var en riskfylld satsning. Vi hade indikationer på kunder, men inget kontrakt, säger Anders Berglund, vd och delägare i Fortlax.

Satsningen har redan börjat ge resultat. I år har man fått en stor och strategisk kund: BMW som placerar sina dataservrar på tre ställen: München, Island och Öjebyn. I höst har Fortlax öppnat ett säljkontor i Malmö.

Knagglig resa

Men resan hit har varit knagglig.

– Det har varit en lång och tuff resa. Vi har fått stoppa in nya pengar hela tiden. Det är otroligt skönt att det lyfter nu. Det känns fantastiskt bra, säger Anders Berglund.

Under resan har grundarna och delägarna flera gånger fått skjuta till mer kapital i nyemissioner.

– Vi har satsat en hel del läropengar. Men det har också varit en fördel. Hade vi fått för mycket pengar från början hade vi gjort det sämre, säger Anders Berglund.

Att skjuta till egna pengar var förutsättningen för att få lån från Sparbanken Nord, Norrlandsfonden och Almi. Flera privata investerare har gått in i företaget. Inför satsningen på F2 i Öjebyn fick man investeringsstöd från Tillväxtverket.

Nu ägs företaget till närmare 70 procent av Anders Berglund och Mats Hjort och resten av privata investerare.

Avgörande för framgång

Att de klarat resan och nu verkar lyfta med lönsam tillväxt, beror på några viktiga faktorer enligt Anders Berglund:

– Vi har varit långsiktiga och hängivna och fått förtroende från några kunder som varit engagerade.

– Tjänsten vi säljer är lika över hela världen, vilket ger en global möjlighet.

– Internet- och kommunikationskostnaderna har fallit, vilket gör att man kan lägga data längre bort.

– Vi har fördelar i norr med kylan, billig miljövänlig energi och tryggheten.

Fortlax räknar med kraftig tillväxt kommande år, från beräknade 10 miljoner kronor 2016 till 18-20 miljoner kronor 2017. I oktober fick man BMW som storkund, vilket ökar omsättningen framöver. I dag har företaget 11 anställda, något som kan bli 15-20 personer i framtiden.

– Vi kan växa väldigt mycket, både med befintliga kunder och nya kunder. Det vi erbjuder ligger rätt i tiden, säger Anders Berglund.

 

Dela artikeln
Mata in dina sökord och tryck enter.