ARCTIC MIRROR

Katarina Graffman: 3 tips om hur du förstår dina kunder

Katarina Graffman är en av Sveriges mest anlitade experter på konsumentbeteenden. Hon ger oss tre konkreta tips om hur vi bättre förstår våra kunder.

För allmänheten är Katarina Graffman kanske mest känd för sina många framträdanden på radio och tv, som i exempelvis Fredrik Lindströms Världens modernaste land på SVT. Men bortom strålkastarljuset är hon också en ofta anlitad talare och konsult med fokus på att hjälpa företag att förstå konsumenter.

– Människor säger inte vad de tänker, vet inte vad de känner och gör inte som de säger, är ett av hennes mantran för att få oss att förstå hur människor verkligen beter sig.

Utgångspunkten är relativt enkel – vi är i många fall högst irrationella. Ofta är vi inte ens själva medvetna om hur vi verkligen beter oss i givna situationer.

Sorterar du dina sopor – på riktigt?

Ett vanligt exempel på detta är sopsortering. I enkäter anger vi gärna att vi hänger oss passionerat åt att placera rätt grejer i rätt tunna, men en titt i soprummet avslöjar en annan sanning. En sprayflaska hamnar förbluffande ofta i plastsoporna, vinflaskan i hushållssoporna och så vidare. Men det är klart att det känns bättre att kryssa i ”Jag sopsorterar alltid” i den där enkäten.

Vårt beteende kan också förändras från en dag till en annan. Tänk dig att du är student och handlar dagen före CSN-pengarna trillar in på kontot. En månad senare har du fått ditt första jobb och går och handlar direkt efter löning. Du är samma person, bor på samma ställe och har samma senast bokförda inkomst, men ditt konsumtionsmönster har sannolikt förändrats drastiskt.

Det finns givetvis också ett antal andra faktorer som spelar in på hur vi beter oss. Få av dessa är så direkt mätbara som var vi bor och vår ålder. Vilket humör är du på? Har du grälat med din sambo? Kommer du direkt från gymmet eller från en stressig dag på jobbet? Har din väska just gått sönder? Kollade du just på Hela Sverige bakar? Har din bästa kompis köpt en ny bil? Fick du för få likes på senaste Instagram-bilden?

Psykografin räcker inte till

Ett otal faktorer påverkar vem vi är just här och nu; faktorer som i många fall sätter den klassiska psyko- och demografin ur spel. När vi som företag använder postnummer och ålder för att klassificera våra existerande och potentiella kunder är vi med andra ord ute på både hal och tunn is.

Katarina Graffman var nyligen på besök i Luleå och Piteå för att föreläsa för Luleå Science Park och Piteå kommuns yh-utbildning i digital strategi.

När Katarina Graffman var på besök i Luleå och Piteå passade vi på att be henne om tre tips om hur vi ska förstå våra kunder. Du kan titta på klippet ovan, direkt på YouTube eller på vår Facebook-sida.

Dela artikeln
Av

Ansvarig för poddar på Arctic Mirror. Arbetar också som digital rådgivare i Eljester, samt som utbildare för Piteå kommuns yh-utbildning Digital strateg.

1 kommentar

Mata in dina sökord och tryck enter.