ARCTIC MIRROR
Kommunikationsbyrån Formsmedjan tar fram dataspel

Kommunikationsbyrån Formsmedjan tar fram dataspel

För kommunikationsbyrån Formsmedjan i Boden är dataspel ett verktyg för både kommunikation och affärsutveckling. Sitt första dataspel har de utvecklat för en konsumentorganisation i Spanien.

– Grunden är egentligen att vi som byrå inte vill vara konventionella. Medarbetarna ska utveckla sig och tänka utanför boxen, säger Formsedjans vd Palle Andersson.

Formsmedjan arbetar mycket med verksamhetsstödjande system, bland annat för kommunikation inom stora och utspridda organisationer. I dag går utvecklingen snabbt och kommunikation blir alltmer integrerad med affärsutvecklingen.

– Vi är i gränslandet mellan kommunikation och affärsutveckling, och det handlar ofta om digitalisering hos kunderna. Det kommer att visa sig att kommunikation står närmare affärsutveckling än försäljning. Kommunikation handlar inte längre enbart om att driva försäljning, säger Palle Andersson.

Lockar ungdomar med dataspel

Att just Formsmedjan tagit fram ett nytt dataspel har sin grund i rekryteringen av en ung webbutvecklare, Pablo Castilla. När han gick en spelutvecklingskurs gjorde han en demo av en spelidé. Han visade den för den spanska konsumentorganisationen Facua.

Konsumentorganisationen såg här en möjlighet att nå unga människor som inte läser skriven information och inte känner till sina rättigheter. De frågade Pablo Castilla om han kunde utveckla ett spel, som kunde locka ungdomar att ta del av viktig information.

Resultatet blev spelet Pesadilla, som nu finns för Android, Iphone, Ipad och pc.

Pablo Castilla hoppas kunna fortsätta att skapa verktyg för kommunikation på nya sätt.

– Jag vill utveckla mer och göra något mer än spel. En idé är att ta fram en applikation för Bodens kommun där lokal information kan göras tillgänglig på nya sätt, säger Pablo Castilla.

Vill vara attraktiv byrå

För Formsmedjan är strategin att vara en attraktiv byrå, både gentemot kunderna och för att locka till sig arbetskraft med den rätta kompetensen. Bristen på arbetskraft med rätt kompetens gör rekrytering till en viktig strategisk fråga.

– Rekryteringsfrågan blir oerhört viktig. Den nya generationen är våra viktigaste bundsförvanter de närmaste åren. Att kunna kommunicera och vara en attraktiv arbetsgivare är helt avgörande. Här handlar det väldigt mycket om digitala kanaler. Vi är i början på en lång och guppig resa, säger Palle Andersson.

– Vi måste hela tiden vara i konstant rörelse. Varje ny årskull har nya plattformar och nya sätt att kommunicera. Vi måste följa efter för att kunna prata med dem. Annars når vi dem inte.

Läs mer: Formsmedjan

Högupplösta bilder finns att hämta här: Flickr

Dela artikeln
Mata in dina sökord och tryck enter.