Marknadsför din innovation med en hemsida
Innovationer är ett annat ord för uppfinningar, och Sverige har haft många innovatörer som åstadkommit enastående uppfinningar. Bland dessa finner vi det sfäriska kullagret, säkerhetständstickan och trepunktsbältet. Än idag kommer innovationer ut på marknaden, och kan då behöva marknadsföras för att informera konsumenterna om den nya uppfinningen.
Med en hemsida byggd av en kunnig webbyrå kan du tydligt visa hur din innovation fungerar. Här gås dina affärsmål och målgrupper igenom för att skapa en design till webbproduktionen som stöttar det användarbeteende du önskar. Du kan också få hjälp med SEO-anpassad marknadsföring, annonsering på Google och SEO-strategier som stärker intäkterna från din innovation.
Visa upp din innovation på nätet
Genom att synas på internet kan din nya innovation få den uppmärksamhet den förtjänar. När du har valt namnet på din uppfinning kan det vara en god idé att registrera produktnamnet som ett domännamn. Ett kort domännamn är enkelt att komma ihåg för kunderna, så om din uppfinning har ett längre namn kan det krävas en förkortad variant till domänen. När du har registrerat domänen behöver du också skaffa ett webbhotell där hemsidan ska ligga. För att kunna kommunicera med besökarna och framtida kunder behöver du en e-post som du kopplar till din hemsida. Vad du sedan publicerar på din hemsida beror helt och hållet på vilken sorts produkt du har uppfunnit. Kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadress kan vara bra så att kunderna kan kontakta dig om de har frågor kring din produkt. Det kan också vara så att återförsäljare hittar till din hemsida och skickar förfrågningar kring att ta in din produkt i sitt sortiment.
SEO i förändring
Sökmotoroptimering eller SEO är en konst som hela tiden förändras. Det är viktigt att hela tiden hänga med så att du inte får en sämre rankning i sökmotorerna än dina konkurrenter. Förut användes mer fasta ”recept” som skulle ge en bra position i Google, men numera är det viktigare att forma innehållet på hemsidan så att besökaren känner för att interagera med det. Det kan till exempel vara viktigt att skapa användarvänliga hemsidor eller att lägga fokus på de delar av sidan som besökarna är intresserade av. Hemsidan bör inte heller ladda långsamt och helst inte innehålla några störande annonser eller annat som distraherar från sidans syfte. Om du driver en e-butik kan det vara klokt att inte bara lista produkterna uppifrån och ned, utan också ha med innehåll som fungerar för besökarna i uttänkta scenarier. Du kanske säljer kläder till exempel, då kan du ha med en guide som visar hur det går till att stryka byxor.