Satsa på innovativ marknadsföring med profilkläder
Är du företagare och funderar på hur du ska marknadsföra ditt företag? Kanske finns inte budget för stora reklamkampanjer, eller så vill du göra något helt annorlunda. I den här texten ska vi berätta om hur du kan marknadsföra dig med profilkläder på ett innovativt sätt.
Få reklam under lång tid med profilkläder
Har du någon gång sett någon med en äldre reklamkeps på sig? Då förstår du också värdet av riktigt bra profilkläder. De används nämligen år efter år och visar vid varje användning företagets varumärke. Det är stor skillnad mot en påkostad kampanj som människor glömt efter någon månad. Visst kan det tyckas dyrt att köpa in profilkläder till företagets alla anställda. Då är det bra att veta att du kan ta ett företagslån för marknadsföring när du planerar att göra en större investering. Det kan vara en välkommen hjälp just nu eftersom många småföretagare har haft det tufft under pandemin. Faktum är att ett bra företagslån kan lyfta din verksamhet och göra att du kommer över den där tröskeln som det senaste svåra året har skapat.
Så väljer du rätt profilkläder
När du bestämt dig för att satsa på profilkläder som marknadsföringsstrategi är det viktigt att du väljer rätt typ av kläder. Planerar du att dela ut plaggen till dina anställda? Fundera då lite över vilken typ av personer som arbetar på ditt företag och vad de gillar. Målet är nämligen att göra tillräckligt snygga och användbara kläder för att de ska användas även på den anställdes fritid för att du ska få maximal exponering. Har du till exempel ett gäng träningsfantaster som arbetar hos dig? Satsa då på bekväma funktionsplagg med tryck så får kläderna med all säkerhet hänga med på träningen. Det kan också vara bra att satsa på plagg som alla verkligen behöver, till exempel en snygg regnjacka, strumpor eller mjukisbyxor.
Dela ut profilkläder till kunder
Det är inte bara dina anställda som kan marknadsföra ditt företag med hjälp av profilkläder. Dela även ut plagg till trogna kunder, varför inte i en trevlig goodiebag? Det är en positiv marknadsföringsstrategi på två sätt. Dels uppfattas du som företagare som generös och dels får du ännu större exponering för ditt företag.
Satsa på en snygg logga
Har företaget ingen logga, eller känns den befintliga daterad och tråkig? Då vinner du mycket på att anlita en duktig grafisk designer som kan hjälpa dig ta fram en ny och snygg logotyp. Är din logga snygg ökar nämligen chanserna för att människor bär de plagg du delar ut. Visst kan det vara lite av en kostnad att anlita ett proffs, men se det som en bra investering eftersom loggan troligen kommer att följa företaget i många år. Att själv försöka fixa en logotyp i ett ritprogram är dock ingen god idé om du inte är ett proffs. Risken är att resultatet blir amatörmässigt och att få vill bära de plagg som logotypen trycks på.